Alfa Romeo - vášeň pro hada

Vypráví se, že Henry Ford smekl klobouk, když poprvé uviděl Alfu Romeo a že Enzo Ferrari toho dne, kdy se mu podařilo pokořit auta z rodiny hada plakal jako dítě. Podnik, který uměl projít stoletím historie a který se nezapomenutelně zapsal do světa automobilismu.

Poselství

Symboly, které byly odjakživa svázány s imaginárním světovým kolektivem Alfa Romeo: sportovní srdce, nezdolná vitalita, zvuk motoru, elegance tvarů, italský design. Tak byla stvořena cesta, která spojuje různé deklinace mýtu Alfa Romeo od počátků až do dnešních dnů.  Obsah je uveden v chronologickém pořadí na základě jedné časové linie –timeline–, která je ohraničena pro značku klíčovými daty od počátků Alfy Romeo až dodnes.


Konstruktér automobilů

Projektovat něco, co nabude konkrétní podoby v horizontu několika let umožňuje několik reflexí. Paradoxně lze říct, že 
“přítomnost” toho, kdo projektuje je stejná jako budoucnost toho, pro koho se projektuje . Takové je řemeslo návrháře automobilů. Profese, která je stále problematičtější a riskantnější vzhledem ke zvýšení nečitelnosti sociálního, ekonomického a technologického prostředí.


Kdo může vědět, jaká budou omezení (energetická, ekologická, politicko-administrativní), se kterými se budou muset potýkat automobily v budoucích letech? Jaké příležitosti se automobilovým konstruktérům naskytnou (nové materiály, nové pohonné jednotky, nová paliva) v příštích letech? A dále, budou mít lidé pořád chuť bavit se, zkoušet pocity vyvolávané řízením svižného a poddajného auta, jakým je pravá Alfa?


Na tyto otázky odpovídají designéři stylistického centra Centro Stile Alfa Romeo jednoduše tak, že sebe i svoji práci promítnou do perspektivy a do rozměru velké zábavy. Představují si nové objekty, nové tvary, nová auta, která přenášejí radostnou vizi života do takové radostné a komplexní činnosti jakou je projekt budoucnosti.

Historie

Alfa Romeo byla původně založena jako „ Darracq Italiana“ v roce 1907 Cavaliere Ugo Stellou. Společnost poté vyráběla francouzská Darracquova auta v Neapoli. Poté co partnerství zkrachovalo, Stella a další spoluinvestoři přesunuli výrobu do prázdné Darracquovy továrny na Milánském předměstí Portello. Společnost se přejmenovala na ALFA (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). První auto, které vyrobili, bylo 1910 24HP, pojmenované podle výkonu 24 koní. V roce 1916 Alfa přešla pod vedení neapolského podnikatele Nicola Romea, ten jí přejmenoval v roce 1920 na ALFA ROMEO. Pod touto novou značkou byl první vůz torpédo, jehož výkon byl 20-30 koní. V roce 1928 opustil Nicola Romeo firmu a ta byla po ukončení zakázek od armády na mizině. V roce 1933 zachránila Alfu Romeo dotace od vlády a tím nad ní získala efektivní kontrolu. V té době se stala Alfa Romeo nástrojem Mussoliniho Itálie.


V průběhu druhé světové války byla továrna vybombardována a po posledním náletu se dokonce práce v Portellu zastavuje. V roce 1945 se práce pomalu obnovuje a začínají se vyrábět letecké, lodní a elektrické motory. Po obnovení výroby automobilů vzniká model 6C 2500 a nerezavějící 158. Model 158 se po provedení úpravy vzhledu a několika úpravách motoru v roce 1950 přejmenovává na 159. Vůz se stává neporazitelným a v roce 1950 a 1951 vítězí v mistrovství světa. Skutečným výkvětem v padesátých letech je pak nádherná Giulietta Sprint.

V roce 1960 se začíná budovat výrobní závod v Arese zahajující výrobu o tři roky později. Speciáně pak pro závody turismo je vyrobena v roce 1965 Giulia GTA (Gran Turismo Alleggerita) s karoserií ze známé dílny Pinifarina. Spolupráce s McLarenem pak v roce 1970 přináší motor V8 3000 ccm, který je použit v monopostu Formule 1. Sportovní úspěchy firmy v sedmdesátých letech se střídají s ekonomickou situací firmy, která není schopná reagovat na požadavky trhu a čelí energetické krizi. Nutnost restrukturalizace tak na sebe nenechá dlouho čekat a přichází společně s novým ředitelem Ettorem Masaccenim v roce 1978. Na úspěch z dřívějších let se však nedaří navázat ani společným projektem s Japonskou automobilkou Nissan na výrobu nového modelu. V roce 1986 je tak Alfa koupena skupinou Fiat a zařazuje se vedle Lancie do nové skupiny „Alfa Lancia S.p.A.“. Po tomto znovuzrození značky se začíná pracovat na vývoji nových modelů. Na začátku devadesátých let tak vyjíždí z bran továrny model 155 následovaný modelem 145 a 146. Rok 1997 se nese ve znamení modelu 156 jenž následující rok obdržel ocenění „auto roku 1998“, ve kterém je představena vlajková loď Alfa 166. Dalším vozem, který získává ocenění „auto roku“ je malá 147 představená na přelomu tisíciletí v roce 2000. Nynější výrobní program automobilky skýtá vozy jako: Alfa 147, 159, GT, Mito, Brera a Spider.