Honosnost ve světě luxusních hodinek nahrazuje střízlivost

Skončily časy obřích a honosných luxusních hodinek, jejichž vedlejším úkolem bylo ukazovat přesný čas. Novým společenským symbolem pro bankéře a ruské oligarchy se staly naopak hodinky skromné vyrobené z uhlíkových vláken, hořčíku nebo hliníku, tvrdí podle agentury Reuters účastníci každoročního veletrhu hodinek ve švýcarské Basileji.

Opravdovým luxusem je nyní navíc schopnost čas zastavit. Tento týden představila firma Perramond model "Temps suspendu" (Pozastavený čas), který bude stát nejméně 18.000 švýcarských franků (více než 340.000 Kč) a na nichž je možné zastavit čas a posouvat jej zpět pouhým stisknutím tlačítka.

Výrobce Hublot nabízí hodinky, na nichž lze pro změnu rychlost času zpomalovat nebo zrychlovat. Další plní úlohu šperku téměř stoprocentně, jsou totiž celé černé, takže je dost obtížné čas vůbec zjistit. Zájemce ale nepřijdou na víc než na 15.000 franků.

"Hodnota hodinek není v tom, aby vám ukazovaly čas," řekl generální ředitel firmy Hublot Jean-Claude Biver agentuře Reuters.


"To mohou udělat kterékoli hodinky za pět dolarů. Co nabízíme, je možnost například čas zastavit nebo ho nechat zmizet. Čas je jako vězení a lidé se chtějí občas z něho dostat ven," dodal.

Mezi výrobci, kteří vycházejí vstříc trendům s novými materiály, je jak Hublot, jedna z nejrychleji rozvíjejících se značek, tak jeho novější konkurent Richard Mille, jehož hodinky ve tvaru sudu stojí od 60.000 eur (1,5 milionu Kč) a jsou považovány za jedny z nejdražších.

"Trendem je nyní světlo a nové materiály," řekl Biver. Minulý týden podle něj koupil Hublot továrnu na uhlíková vlákna, aby si zajistil dodávky tohoto materiálu. Zároveň tak investuje do nové metody barvení kovů a různých materiálů.

Ve světě hodinářské módy převládá podle odborníků černá barva, po které následuje šedá a matné odstíny. A jejich mottem je minimalismus, na rozdíl od období před krizí z let 2007 a 2008, kdy byly naopak v módě velké, multifunkční a sportovní hodinky.

Tento trend odpovídá také pochmurné náladě týdnu módy v Paříži z počátku března, který vyjádřila značka Chanel svou kolekcí měsíční promenády a Balenciaga a Celine použitím značného množství tmavých tkanin a snahou využít nových materiálů.

I hodinářský průmysl je veden k předělávání klasických modelů a je k tomu povzbuzován čínskou poptávkou. Například Tag Heuer v loňském roce vypustil do světa novou verzi své klasiky Carrera, kterou kdysi propagoval herec Steve McQueen a jejíž cena začíná na 2000 eurech.

"Číňané preferují klasické hodinky, hodinky s dědictvím," řekl Guy Semon, viceprezident Tag Heueru pro vědu a techniku. "A jak se stali hlavními zákazníky, přimělo to značku, aby se vrátila k některým ze svých historických vzorů," dodal.


Nečínští spotřebitelé, které zasáhla krize v roce 2009, také shánějí klasické tvary, aby mohli hodinky předat svým dětem. Takovýto postup prospěl značkám jako Patek Philippe, Rolex, Vacheron Constantin a Hermes.

"Hermes je všeobecně vnímán jako útočiště, které přináší vysvětlení, proč jsme krizi tak odolali," tvrdí Luc Perramond, výkonný ředitel divize hodinek Hermes.

"Zákazníci v oblasti luxusu dnes už nechtějí okázalé věci. Chtějí něco lehkého, diskrétního, pohodlného a přitom elegantního," dodává.

Zatímco Hublot je populární v Evropě a ve Spojených státech, Omega se nejlépe prodává v Číně. Ulysse Nardin a Chopard jsou zase oblíbenými značkami mezi Rusy, soudí podle Reuters průmyslníci.